درخشش قرمز و دیگران
امیرحسین مصلی
روزنامهی آفتاب یزد، پنجشنبه ۶ مهر ۹۶، صفحهی ۷
امیرحسین مصلی
روزنامهی آفتاب یزد، پنجشنبه ۶ مهر ۹۶، صفحهی ۷
«قرمز و دیگران» عنوان نمایشنامهای به قلم محمد یعقوبی درام نویس صاحب سبک پس از انقلاب است که بارها روی صحنه اجرا و خوانش شده و فیلم کوتاهی نیز از این متن تحسین شده توسط خود یعقوبی در سال ۱۳۸۱ با بازیگران مطرحی از جمله بهروز بقایی ساخته شده است؛ اما این روزها بار دیگر این نمایشنامه مطرح که به مناسبات اجتماعی مردم ایران در دهه هفتاد شمسی می پردازد به کارگردانی بهمن معتمدیان در تماشاخانه شهرزاد به روی صحنه رفته است که از چند جهت می تواند مورد توجه قرار بگیرد.
اول آنکه اهالی هنرهای نمایشی منتظر بودند تا ببینند بهمن معتمدیان پس از کارگردانی اولین نمایش خود یعنی «آوازخوان طاس» نوشته اوژن یونسکو که با استقبال منتقدین و مخاطبان همراه بود و فیلم تئاتر این اثر نیز با موفقیت در گیشه ها ارائه شد، برای دومین کار خود در مدیوم تئاتر دست به چه کاری خواهد زد، خاصه آنکه ساخت اولین فیلم سینمایی معتمدیان تحت عنوان «خستگی» نیز بنا به سوژه حساسی که داشت در داخل کشور حواشی متعددی ایجاد کرد و البته در خارج از کشور نیز بخصوص در جشنواره فیلم ونیز بسیار سر و صدا به پا کرد.
حال این کارگردان به سراغ «قرمز و دیگران» رفته است، نمایشنامهای که پیش از این محمد یعقوبی با تبحر خاص خود به روی صحنه برده بود آن هم با عوامل و بازیگران سرشناس و حرفهای؛ تا اینجای کار شواهد امر حکایت از آن دارد که بهمن معتمدیان در گام دوم خود در عرصه تئاتر توانسته است سربلند بیرون بیاید و بار دیگر نظر مثبت منتقدین و مخاطبان را به خود جلب کند، چرا که سالن اجرای این نمایش توانست در همان شبهای نخست به اصطلاح «سولد اوت» شود و با تشویق تماشاگران جا برای سوزن انداختن هم نماند؛ آن هم در تماشاخانه بنامی چون شهرزاد که هر اثری در آن نمیتواند توان عرض اندام داشته باشد.
موضوع دومی که در اجرای این نمایش باید به آن اشاره داشت آن است که در قرمز و دیگران به روایت بهمن معتمدیان برخلاف ورژن های دیگر این نمایش نه تنها خبری از بازیگران سرشناس نیست بلکه بازیگران این تئاتر منتخبی از هنرجویان کارگاهی هستند که خود معتمدیان مدرس بازیگری آنان بوده! یعنی در این پروژه جوانان تازه نفسی بار ایفای نقشهای قرمز و دیگران را به خوبی بر دوش کشیدهاند که از ایده تا اجرا تماما زیر نظر متدهای معتمدیان آموزش دیدهاند، این امر نشان از آن دارد که این کارگردان فارغ از ساخت و پرداخت یک نمایش و اجرای آن به روی صحنه، به دنبال کاری ماندگار تر در پس این وادی بود تا با معرفی چهرههایی نو در این عرصه بتواند نسلی مدرن از بازیگران تئاتر را پرورش دهد.
در این راه البته نباید از تلاش های دیگر عوامل حرفه این نمایش و قبل تر از آن در کارگاه بازیگری معتمدیان غافل شد همچون شیرین کاظمیان دستیار کارگردان این اثر که دستپرورده محمد یعقوبی است و در نمایش «تنها راه ممکن» که پارسال در جشنواره تئاتر فجر پلاس به روی صحنه رفت در قامت دستیار این کارگردان صاحب نام به عنوان یک پدیده درخشید و به عالم تئاتر کشور معرفی شد.
در انتها باید این نکته را هم متذکر شد که به دلیل همزمانی اجرای این نمایش با ایام سوگواری دهه اول ماه محرم، قرمز و دیگران فعلا تنها چند شب اجرا داشته است که با توجه به استقبال صورت گرفته از این اثر توقع
میرود تا اجرای آن پس از تعطیلات تمدید شود، زیرا از یک سو باید دید هنرجویان کارگاه معتمدیان میتوانند با اجراهای متوالی کیفیت خوب ایفای نقششان خود را حفظ کنند یا نه؟ و از سوی دیگر باید اذعان داشت که لذت تماشای قرمز و دیگران روی صحنه تئاتر با پنج شب اجرا نمی تواند تمامی مخاطبان این نمایش را راضی کند چرا که پس از محدودیتها و حواشی ایجاد شده برای محمد یعقوبی طی سال های اخیر هر بار که متنی از این کارگردان برجسته در داخل کشور اجرا میشود مشتاقان هنرهای نمایشی دست از پا نمی شناسند برای تماشای آن اثر.
پایان متن